Saturday, August 14, 2010

we share the same heart, we share the same blood..


Masih hidup untuk menghirup udara Ramadhan yang suci dan indah..

Gamba ni di candid sewaktu usrah 2 hari lepas. Mula2 dia duduk dan lentok kepala..lepas tu dye baring2.. lepas tu dye tertido..adoy..kenapa awak cumil sangat , baby wafiyah..

Masa sedang memangku baby wafiyah tidur, mula2 ok je. Plus, rasa terharu sebab this is my first time ada baby tido dalam pangkuan..But, lame2 tangan mula terasa sakit dan kebas. :(

Tiba2 teringat kat mak yang dah susah payah menjaga dari kecik sampai sekarang ni. Mesti tangan dia dan banyak kali sakit untuk cukupkan semua benda untuk anak2 sedangakn masa pangku baby wafiyah tu pun, tangan ni dah rasa sangat sakit walaupun sekejap je..

Kata Rasulullah, SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU..

Penah berlaku dalam sejarah, datang seorang pemuda bertanya pada Rasulullah..


“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”

Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ayah kamu.”

Betapa tinggi darjat seorang ibu..sehingga Allah letak syurga di bawah tapak kakinya. Dan pada ibu lah, kita wajib berbuat baik.. :)

Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapakmu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (17:23)

Kata Allah, kita kena rendahkan diri terhadap ibu bapa dengan penuh kasih sayang..pandang dengan kasih sayang..tolong dengan kasih sayang..ingat dengan kasih sayang..seeemmuuuuaaaaa dengan kasih sayang..

JOM BACA DOA !

"WAHAI TUHANKU, KASIHANILAH KEDUA IBU BAPA KAMI SEBAGAIMANA MEREKA MENGASIHANI KAMI DARI KECIL HINGGA DEWASA"
AMINN..

Mak, walau kita jauh terpisah, tetapi mak tetap ada dalam hati. Angah sentiasa mengharap doa dan restu mak. Angah nak jadi anak yang solehah. Semoga, ikatan kita lebih erat dengan rahmat dan kasih sayang Allah..

Walaupun dulu angah tak pernah nampak and tak pernah faham penderitaan dan kesusahan yang mak lalui untuk membesarkan angah, tapi Allah dah jawab semua ni dalam QURAN. DIA cakap, ibu mengandung dengan susah payah, melahirkan pun dengan susah payah (al-ahqaf : 15)

nak membesarkan anak pun dengan susah payah jugak..bila dah besar, lain pulak ujian yang datang. terima kasih mak..

Ya Allah, peliharalah mak dan semua ibu2 di dunia dengan keberkatan dan kasih sayang MU..

WALLAHUA'LAM..

No comments:

Post a Comment